Sunday, January 8, 2017

Fadhilat Solat Sunat Dhuha

Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan kepada tuan2 dan puan2 yang saya hormati sekalian..

“Abu Hurairah r.a. menceritakan, ‘Kekasihku Rasulullah ﷺ memberi wasiat kepadaku dengan tiga hal yang tidak pernah kutinggalkan hingga meninggal dunia: shaum (puasa) tiga hari dalam sebulan, dua rakaat shalat Dhuha, dan hanya tidur setelah melakukan solat Witir” (H.R. Bukhari dan Muslim)

"Setiap pagi, lazimkanlah atas setiap ruas anggota kamu bersedekah. Setiap tahlil adalah sedekah, setiap takbir adalah sedekah, menyuruh ke arah kebaikan adalah sedekah, dan cukuplah (sebagai ganti) sekelian itu dengan mengerjakan 2 rakaat solat dhuha" (H.R. Albukhari dan Muslim)

“Bahawasanya di syurga ada pintu yang dinamakan “Dhuha”, maka jika datang pada hari kiamat, berserulah (malaikat):”Manakah orang-orang yang selalu bersolat Dhuha? Inilah pintu kami persilakan mereka masuk ke dalamnya dengan rahmat Allah SWT." (H.R. Tabrani)

Solat sunat dhuha dengan izin Allah dapat melapangkan rezeki kita.. Rezeki disini bukan bermaksud wang ringgit semata-mata.. Kesihatan juga rezeki..anak yang ramai juga rezeki..dapat ilmu yang benar pun rezeki dan macam2 lagi...

Niat solat sunat dhuha mudah jer..  


Rakaat pertama, baca surah Al faithah dan apa-apa surah yang di hafal.. Rakaat kedua pun begitu.. 
Lepas solat, istighfar dan doa sepuas2nya...

No comments:

Post a Comment