Friday, December 30, 2016

Yakjuj Dan Makjuj

Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan kepada tuan2 dan puan2 yang hormati sekalian...


Di akhir zaman nanti akan keluar Yakjuj dan Makjuj yang akan membuat kerosakan di muka bumi.. Di dalam Al Quran Allah berfirman ;


Mereka berkata: "wahai Zulkarnain, sesungguhnya kaum Yakjuj dan Makjuj sentiasa melakukan kerosakan di bumi; oleh itu, setujukah kiranya kami menentukan sejumlah bayaran kepadamu (dari hasil pendapatan kami) dengan syarat engkau membina sebuah tembok di antara kami dengan mereka?"

Dia menjawab: "(kekuasaan dan kekayaan) yang Tuhanku jadikan daku menguasainya, lebih baik (dari bayaran kamu); oleh itu bantulah daku dengan tenaga (kamu beramai-ramai) aku akan bina antara kamu dengan mereka sebuah tembok penutup yang kukuh.

(Demikianlah keadaan mereka) hingga apabila terbuka tembok yang menyekat Yakjuj dan Makjuj, serta mereka meluru turun dari tiap-tiap tempat yang tinggi.

Dan hampirlah datangnya janji hari kiamat yang benar, maka dengan serta-merta pandangan mata orang-orang yang kufur ingkar terbeliak (sambil berkata dengan cemas): "Aduhai celakanya Kami. Sesungguhnya kami telah tinggal dalam keadaan yang melalaikan kami daripada memikirkan perkara ini, bahkan kami telah menjadi orang-orang yang menganiaya diri sendiri".


Ketika Yakjuj dan Makjuj leka membuat kerosakan di muka bumi, maka Nabi Isa as berdoa agar Allah membinasakan mereka.. Lalu doanya dimakbulkan Allah swt lalu Allah menghantar ulat dan ulat itu membinasakan mereka dan matilah mereka semua secara bergelimpangan.. Bangkai2 mayat mereka sangatlah busuk dan Allah menurunkan hujan lalu dengan hujan itu bangkai2 Yakjuj dan Makjuj disita.. Selepas itu, tumbuhlah bunga2, pokok2 dan rumput2 yang mana kesuburannya lebih subur dari sebelumnya.. Maka ketika itu kiamat akan hampir tiba..

No comments:

Post a Comment